Nahum – The Gates Are Open (2012 / CD / vlastní vydání / thrash-death metal)

Hodnocení uživatelů:  / 4

Nahum – The Gates Are OpenJe to více jak dvě a půl milénia od doby, kdy povstal prorok Nahum Elkóšský, aby zvěstoval pád Ninive, hlavního města Asýrie. Teď, po šestadvaceti stoletích, se brány znovu otevírají, a Nahum, zastoupen svými pěti vyslanci, přichází podruhé, aby tentokráte předpověděl věci mnohem horší, než je pád jednoho národa. Přichází totiž se zvěstí samotné apokalypsy…

Ač se to třeba nemusí zdát, NAHUM nejsou na scéně žádnými nováčky. Vždyť vznik kapely, toho času vystupující ještě pod jménem UNHUMAN, se datuje až do roku 2004. O rok později se název přetransformoval do současné podoby, jenže existence neměla dlouhého trvání a brzy nato přichází konec. Po pár letech hibernace se formace léta páně 2009 znovu vrací na scénu, aby následně zdárně dokončila svůj debutový počin. Titul, který se honosí názvem „The Gates Are Open“, vyšel na jaře letošního roku a prezentuje se devíti porcemi extrémního metalu.

Po grafické stránce se nahrávka snaží dostát svému jménu a poslání. Po zpustošené zemi se na titulce prochází jakási záhadná postava v dlouhé kápi, celý booklet je laděn do temnějších odstínů. Jenže je to právě jen ta přední stránka, co si udržuje ještě jakžtakž obstojnou kvalitu, zbytek obalu je celkem nuda. Za zmínku s jakous takous pochvalou snad stojí ještě zpracování disku, na kterém je znázorněna… co to vlastně je? Původně jsem žil v domnění, že se jedná o planetu zalitou krví, při detailním pohledu to silně připomíná do ruda zbarvený Měsíc… No, ať je to, co je to, do celkového kontextu to výborně zapadá.

Svou atmosférou obal silně evokuje i muziku téhle formace. Ta je totiž také taková temnější, pochmurnější, chvílemi zahalená oparem tajemna. Sem tam s lehkými úkroky do blacku se půl na půl dělí thrashové a deathové prvky, zhruba vyváženě se střídá i vliv Ameriky a Německa. Inklinuje se spíše k old schoolovému vyznění žánru, byť za poznávací znamení NAHUM to tak úplně považovat nelze. Muzika jdeNahum přímo k jádru věci, je nekomplikovaná, přímočará, přesto hravá a zábavná. Z velké části se sází i na melodie (aniž by to však přílišně zavánělo Švédskem). Staví se spíše na středních tempech, které občas o to větší silou prorazí rychlejší pasáže. Po kompoziční stránce se toho moc vytýkat nedá, i když několika skladatelských kiksů, pramenících především z nedozrálosti projevu, se skupina nevyvarovala. Občas se bohužel až moc často opakují některé kytarové postupy a figury, což může svádět k jistému pocitu monotónnosti a z ní pramenící předvídatelnosti. Člověk dopředu ví, co bude následovat, takže ho zákonitě nahrávka nemůže tolik bavit. Některé motivy se zase až moc roztahují, zamotávají, a skladby se tak zbytečně prodlužují a ztrácí spád. I tak se zde ale nenachází jediná vyloženě slabá píseň, všech devět si uchovává poměrně vysoký kredit. Chvílemi NAHUM připomínají třeba takový KREATOR, chvílemi, dejme tomu, takové MALEVOLENT CREATION nebo SIX FEET UNDER. Občas vyskočí asociace k prvním deskám KRABATHOR, občas jako bych slyšel (ze stejného města jako NAHUM pocházející) ostravské smrťáky DENET, jinak by se u nás ale moc kapel podobného ražení nenašlo. Nicméně tahle parta neustrnula na vzdávání holdu svým idolům a snaží se do skladeb dostat vlastní ksicht, což se někdy daří více, někdy méně.

Na albu se nachází jak starší, tak i novější kusy. Jednoznačný vrchol by se tu určoval těžko, ale vážným kandidátem je hned letitý otvírák „Worldwide Screaming“, pamatující ještě první éru skupiny. Po krátkém intru skladbu prolomí drtivá instrumentace a vokál hrubý, temný, přesto snadno srozumitelný. Parádní je třetí „Equal“, hlavně ve slokách se řádně tlačí na pilu. Následná „The Vision Of Apocalypse“ se vyznačuje zejména svým (v dobrém slova smyslu) zvláštním refrénem s perfektní slapovanou basou. Vyloženě radost poslouchat. S doprovodnými vokály tu vypomáhá Veronika z UP!GREAT. Ta se objeví i v „Room 101“, kde se jí dostává mnohem většího prostoru a kam její tajemný, mrazivý vokál výborně zapadá, skoro by se chtělo říct jak něco na hrnec. Skladba samotná je, jak už z názvu vyplývá, inspirována jedním ze stěžejních literárních děl 20. století, Orwellovým dystopickým románem „1984“. Album se pomalu přesýpá do druhé poloviny, a bohužel, nápady začínají pozvolna ubývat. I když i ke konci je ke slyšení pár světlých okamžiků. Sedmá „Get Stars Back“ obsahuje vynikající motivy, dost nečekaný a překvapující jazz-rockový začátek „Nahum (We’ll Crush Our Enemies)“ je fajn, zbytek skladby taky není k zahození. Nahrávku zakončuje instrumentálka „Feel The End“, uvedená mluveným slovem pocházejícím z filmu „Network“.
„The Gates Are Open“ nepatří mezi alba, která byste museli slyšet aspoň dvacetkrát, abyste pochopili jejich smysl. Tahle deska Vás dostane hned napoprvé. Krom toho se pyšní výborným zvukem od mistra Mroše, ostrý sound kytar řeže do živého, žádný nástroj se neztrácí. Jen je občas zvuk takový sušší, chybí mu šťáva. Ano, uznávám, že ne všechno se zdařilo úplně ideálně, i tak se ale musí nechat, že v kapele dřímá ne zrovna malý potenciál. A ne, neříkám to jen kvůli tomu, že jsem dostal promáč zadarmo. Pravda, takových kapel sice jsou sice tisíce, ale stejně – dámy a pánové, držte se ve střehu, nová hvězda na obzoru. Sedmatřicetiminutová stopáž je naprosto ideální. „Brány jsou otevřeny“, račte vstoupit.

Vydavatel: Nahum

Domovské stránky: Nahum

1. Worldwide Screaming