Ghost – Infestissumam (2013 / CD / Rise Above / occult rock-metal)

Ghost – InfestissumamKdyž se před třemi roky dostalo do oběhu debutové CD „Opus Eponymous“ švédských GHOST, nebyl jsem rozhodně jediný, komu padla čelist až ke kotníkům. Ten nápad, ta image, ta atmosféra, ta specifičnost a navíc retro jak řemen. A na to Češi slyší. Jak je něco retro nebo snad v akci, tak je to něco, co prostě musíme mít!

Ale teď vážně, označení kapely GHOST (v USA též GHOST B.C.) visačkou retro není nikterak uměle vykonstruováno v rámci propagace a kapela se s ním nikdy neztotožňovala. Alespoň tedy ne primárně. Pokud je produkce těchto Švédů označována podobným způsobem, jde o výmysl recenzentů, fanoušků apod. Jenže pokud se zamyslíme, není to asi náhoda a něco na tom bude. Něco, čím si podobné škatulky kapela vysloužila. A odpověď je relativně snadná. Počínaje hudební prezentací, přes tématiku textů, obaly jednotlivých desek a vizáží ala King Diamond konče. Nakonec to není jen ta vizáž Kinga Diamonda, ale pochopitelně i hudební inspirace a to ne zrovna malá. Ostatně kdo chce, udělá si vlastní názor sám a ve finále uzná, že rozebírat něco tak podlého, jako jsou vlivy a inspirace, je v dnešní době naprostá zbytečnost.

Pravdou však zůstává, že prvotina „Opus Eponymous“ pořádně rozvířila vlny jinak poklidného rybníčka occult rocku a metalu, ve kterém si celkem harmonicky plavali BLOOD CEREMONY, THE DEVIL’S BLOOD a další. Dosti nezvyklé a nápadité oživení, které jasně naznačilo, že BLACK SABBATH či MERCYFUL FATE ještě rozhodně nepatří do starého železa. Velice vydařený hudební kousek v nedávné době konečně našel svého následovníka s názvem „Infestissumam“. Čekali jsme netrpělivě téměř tři roky, tak čeho jsme se vlastně dočkali?

Můžeme říci, že změn je poměrně dost. Tak předně je třeba uznat, že přestože jsem se na novinku těšil měrou vrchovatou, ten moment Ghost překvapení a ohromení již nebyl takový jako v případě prvotiny. Člověk už prostě ví, co očekávat a už se jen tak z toho sedmdesátkového zvuku na zadek neposadí. Není to ovšem nekvalitou, ale spíše menší zmlsaností a možná určitou rozmazleností. Druhá a hlavní změna se týká projevu kapely, který se začíná oproti prvotině tak nějak zajímavě komplikovat a košatět. I přes tento fakt je však hudba stále jednoduše čitelná dle svého pravzoru, ideji rocku. Z tohoto hlediska nutno vyzdvihnout skladbu „Ghuleh / Zombie Queen“, která je skutečným překvapením a nebojím se hovořit i o top skladbě desky, možná celé dosavadní tvorby. To, že uslyším pomalou akustickou vybrnkávačku jsem od GHOST rozhodně nečekal a to, že by se ve své polovině mohla strhnout k něčemu jako je její druhá část „Zombie Queen“ už vůbec ne. Zde nemůžu jinak než palec nahoru. A znovu platí to, co jsem naznačil v úvodu…ta atmosféra!!! Dalšími skvělými kousky jsou pak např. „Secular Haze“ nebo „Jigolo Har Megiddo“. Navíc si můžeme povšimnout, že jisté změny postihly i zvuk celé desky. Od hutného kytarového sabatu se tentokrát posouváme ještě o kousek níže na stupnici tvrdosti. Tentokrát už můžeme s poklidem hovořit o okultním roku. Například o tom, kterým se před lety proslavila kapela BLUE ÖYSTER CULT.

Překvapení a příjemných momentů je na desce dost a dost a díky vylepšené stopáži (47 minut) si jich užijeme do sytosti. Stále však v celkovém bilancování platí, co jsem naznačil výše. Všichni jsme již věděli, do čeho jdeme, a tak nás podruhé GHOST na zadek neposadí. S novou deskou se skutečně vytáhli, ale kouzlo debutu překonáno nebylo. Materiál je téměř srovnatelný s prvotinou, ale to kouzlo se prostě a jednoduše vytratilo.

Vydavatel: Rise Above Records

Domovské stránky: Ghost

1. Infestissumam