Anathema – Judgement (1999 / CD / Music For Nations / progressive rock)

V červnu 2014 to bude již 15 let, co tato původně doom metalová, nyní progresivně-rocková, rodinka z Liverpoolu vydala své snad nejuznávanější album „Judgement“, které je pokračováním desky „Alternative 4“.

Nutno dodat, že pokud se rozhodnete poslechnout si toto album na jeden zátah, je pravděpodobné, že vás dokonale vyždímá. Pořád vás ale vyždímá méně než bratry Cavanaghy a jejich příbuzné Johna a Lee Douglasovi. Ty totiž psychicky a dost možná i fyzicky vyčerpaly tehdejší nešťastné události v jejich životech – počínaje úmrtím jejich matky a Dannovým alkoholismem konče – které se následně s veškerou hořkostí a zoufalostí promítly do osudového alba "Judgement".
Úvodní temná skladba s příznačným názvem „Deep“ s výrazným kytarovým prvkem a chytlavým refrénem vás dobře připraví na následujících 12 písní se svým vlastním poselstvím. Dostáváme se přes jedovatou „Pitiless“, kde prosakují prvky Dannyho zpovědi, která byla vyjádřena právě skladbou „Forgotten Hopes“ – vzpomínky na alkoholový očistec, jež mají být raději zapomenuty. Píseň je pomalá, téměř ukolébavková, ale ze snění vás probere ostrý Vincentův hlas rýpající do pitím a kalem zanícené duše. „Make it Right (F.F.S.)“ je potenciálním hitem alba a vyznačuje se rovněž pomalým charakterem, ale v tomto případě refrén oživují Pattiho klávesy dávající písni správnou melancholickou atmosféru a následně se rozplývající do neznáma. Snad nejemotivnější skladbou celého „rozsudkového“ alba je nepochybně „One Last Goodbye“ – poslední rozloučení s matkou bratrů Cavanaghových, jejíž úmrtí bylo předčasné. Jedná se o pomalou baladu, kde Vincent zezačátku tiše truchlí, ale v refrénu už se neudrží a spolu s kytarami propukne v naprosto zoufalý, bolestiplný nářek, který je procítěný a navíc ještě umocněný rostoucí kvalitou jeho hlasu. Vyhrocení celé písně doprovodí neméně tesklivé Dannyho sólo, které s tempem pomalu odumírá.

Máme za sebou polovinu alba a jeden by řekl, že už toho vrhání se do depresivních nálad bylo dost, ale pokračujeme akustickou „Parisienne Moonlight“; krátký, ale bezchybný duet Dannyho s Lee Douglasovou, umocněný hořkosladkými akordy piana. Skladba „Judgement“ začíná zvolna, pomalinku se ale rozjíždí a z nevinného kytarového riffu s opakující se dvojhlasnou větou „And day after day you burned it all away…“ (a den po dni jsi to vše spálil) přeroste v obrovskou explozi harmonických, až arabsky znějících akordů a dunivých, zem otřásajících kopáků. Zkrátka a dobře – totální utržení ze řetězu a vyplutí veškerého vzteku na povrch. Pink floydovský úvod „Emotional Winter“ nádherně vytvoří náladu pro pouze dočasnou relaxaci a odpočinek. S vlivem Pink Floyd se setkáváme i v písni „Wings Of God“ a to konkrétně na konci skladby. Dostáváme se ke konci alba a faktem je, že tak trochu u konce se cítí i ten, který na nás promlouvá z „Anyone, Anywhere“, protože neví, odkud přichází a ani kam jde, bloudí sám tímto bezcitným světem, nechápe ho a nikdo nechápe jeho. Jednoduché vybrnkávání dokonale podtrhuje feeling skladby, aby pak opět vybuchla jako sopka, která naposledy v zoufalém pokusu vzkypěla, abychom si jí všimli, ale marně. Vyhasíná navždy, jako tulák provázející nás skladbou odrážející jeho (pokus) o život. Závěrečná „2000 And Gone“ je ztělesněním naprosté smířlivosti, klidu a míru a chce nás uchlácholit, že je to vše již za námi, stejně jako tato recenze.

Celkově nejsou skladby příliš provázané (snad kromě první půlky), ale každá má na albu své místo a i přesto dokonale zapadají do struktury desky. Album je celkově silné a můžeme říct, že se stalo kultem celé britské zrzavé formace.

Vydavatel: Music For Nations

Domovské stránky: Anathema

1. Deep