Thornbridge – What Will Prevail (2016 / CD / Massacre / power metal)

Nový recenzentský rok otevírám deskou německé power metalové formace THORNBRIDGE. Ta vydala svůj debut „What Will Prevail“  19. února. Cesta k němu však nebyla nijak ukvapená. Jörg „Mo“ Naneder (zpěv a kytara) a Patrick „Pat“ Rogalski (kytara) kapelu oficiálně založili už v roce 2008, ovšem až s příchodem  bubeníka Maximiliana „Lucky“ Glücka a basisty Patricka „Burghi“ Burgharda v roce 2012 se formace ustálila a byla připravená ke koncertování. To se dělo mimo jiné po boku skupin SINBREED, MESSANGER nebo ORDEN OGAN. V roce 2012 se též objevuje EPčko „Galley Of Horror“. A letos kapela přichází s plnohodnotným debutem pod hlavičkou Massacre Records.

Pokud bychom měli rok 2016 soudit na základě této desky, pak bychom mohli říct, že rok ohnivé opice (podle čínského kalendáře) bude asi pěkně neurčitý a zaujmout jednoznačné stanovisko nebude nikterak jednoduché. Slova jako neurčitost či zmatení totiž „What Will Prevail“ ve finále vystihují asi nejvíc. Ptáte se proč? Rád vysvětlím. Po stránce hudební či pěvecké je vše v nejlepším pořádku. Kosa padá na kámen při pohledu na kompoziční a producentské atributy. Pánové svůj debut zasadili do pirátského-fantasy prostředí. V textech se to tak jen hemží draky, kouzly, epickými bitvami a jednou dokonce padne i zmínka o Valhalle. Nemůžu si pomoct, ale toto je prostě a jednoduše už trochu moc otřepených témat v jednom kotlíku. A hudebně pak nepřekvapí, že k podobným tématům si muzikanti vybrali ten nejvíc očekávatelný sound. Takže rozhodně nebudete mít problém postřehnout vlivy RUNNING WILD, CRYSTAL VIPER, BLIND GUARDIAN a snad nejvíc ze všech ORDEN OGAN, kteří se shodou okolnosti zabývají velmi podobnými tématy.

Podobností s ORDEN OGAN najdeme však více. Mám tak trochu podezření, že se THORNBRIDGE rozhodli svézt se na úspěšné vlně, kterou rozvířili právě ORDENi (kteří jsou v poslední době jednou z nejpopulárnějších power metalových kapel) svými posledními alby. Skutečnost, že THORNBRIDGE s ORDEN OGAN nejen koncertovali, ale též si vybrali Seeba Levermanna za svého producenta, by mohla napovídat, že jsou pro ně velkým vzorem. A třeba taková titulní skladba z tohoto alba by perfektně zapadla do jakékoli desky od „Easton Hope“ dál. A aby toho nebylo málo, obě skupiny pojí i fakt, že jejich frontman je zároveň kytaristou... Dobře, ta poslední poznámka je spíš taková úsměvná paralela, ovšem s úsměvem už nelze přehlížet podobnosti ostatní. Trochu si lámu hlavu, kdo za tímto hudebním směřováním stojí. Je to záměr THORNBRIDGE a výsledek jejich skladatelského procesu, nebo to byl producent Seeb, který pány tímto směrem popostrčil?

Pokud na chvilku tuto otázku dáme stranou, tak musíme vesměs chválit. Jakkoli je tato fráze často používanou, je fakt, že THORNBRIDGE mají rozhodně talent složit chytlavé písně se silnými refrény. Po technické stránce jsou v pořádku výkony hudební i pěvecké. Skupina umí pracovat s atmosférou a písně mají náležitou porci výpravnosti, což je v tomto pojetí power metalu naprosto klíčová záležitost. Zejména zpěváka Jörga je třeba pochválit, protože disponuje velmi barevným projevem, přičemž si vystačí s klasicky power metalovými rejstříky (a tu a tam recitativem). Neobjevuje se však žádný growling či murmur, což osobně kvituji s povděkem, protože trend přidávání growlu do power metalu za účelem jeho oživení mi už trošku vadí.
Abych zmínil veškeré své dojmy, doplním ještě jeden nelichotivý fakt. Přes rozmanitost, hráčský um a výpravnost se nemohu ubránit pocitu, že ke konci ztrácí „What Will Prevail“ dech. To nejzajímavější se dle mého názoru děje do skladby „Eternal Life“, v níž se jako host představil Philip „Sly“ Schunke z VAN CANTO. Dál už pánové ne tak jistě drží laťku kvality a zábavy.

A teď tedy babo raď, jak se k tomu celému postavit. Rozhodně nemůžu říct, že by deska byla nezajímavá, nudná, nekvalitní. Vůbec ne. Ona je vlastně celkem zajímavá, zábavná i kvaltiní. Jenže to celé až příliš zní jako z dílny ORDEN OGAN. Všichni víme, že je pekelně těžké přijít s něčím novým a nad lecjakou inspirací se dá kolikrát prostě mávnout rukou. Jenže tady to asi jen tak nepůjde. I přesto jsem ale rád, že jsem se s THORNBRIDGE seznámil. Jejich prvotina se postupně celkem zajímavě vybarvila a je třeba říct, že to skupina odpíchla celkem slibně. Pokud příště zapracují na vlastním ksichtu, hned to bude o něčem jiném.

Domovské stránky: Thornbridge

1. Intro
2. Blow Up The Gates Of Hell