Helloween – My God-Given Right (2015 / CD / Nuclear Blast / power metal)

Uznávám, s touto recenzí přicházím poněkud opožděně. Důvod je celkem prostý. Já jsem totiž nové HELLOWEEN recenzovat vůbec nechtěl. Nikdy jsem se nepovažoval za kdo ví jak velkého znalce jejich tvorby. Tuto skutečnost jsem alespoň částečně hodlal napravit, a tak jsem se v posledních týdnech trochu podrobněji zabýval diskografií kapely, kterou lze celkem směle označit za průkopníky power metalu. A když už jsem se prokousal syrovým „Walls Of Jericho“, kultovními „Keepery“, experimentálnějšími „Pink Bubbles“ a „Chameleon“ a pak dlouhým obdobím Andiho Derise, bylo mi jasné, že reflektovat stále novinku vlastně není od věci.

Předem je asi třeba podotknout, že mé první seznámení s HELLOWEEN bylo (pokud mě paměť neklame) prostřednictvím desky „The Dark Ride“. Patřím tedy k těm, kteří se s touto legendou seznámili skrze hlas Andiho Derise, a tak jakkoli obdivuji neuvěřitelné výšky páně Kiskeho, musím též dodat, že právě Michaelův projev mě nikdy tak docela nebavil (což platí obecně, nejen pro HELLOWEEN). Asi proto můžu celkem bez problémů sledovat současnou tvorbu kapely, aniž bych jakýkoli její nový počin odsoudil s poukazem na to, že „toto už nejsou HELLOWEEN, jací bývali.“ Toto tvrzení je samozřejmě pravdivé, ale právě vývoj, jímž formace prošla, je na nich (podle mě) to nejzajímavější.

Hned vzápětí je obdivuji za to, že jsou schopni držet svůj standard na relativně srovnatelné úrovni. Když nad tím tak přemýšlím, tak v jejich diskografii nenajdete vyloženě slabé album (loupnutí do žeber pro všechny, kteří skřípali zuby u „Chameleona“). No ano, možná že třetí pokračování „Keeperů“ mi přijde jako lehké vaření z vody, a to jsem tuto desku kdysi, před nějakými deseti roky, celkem chválil.

Nicméně zpět k aktuálnímu počinu. I tentokrát lze tvrdit, že dýňoví mistři drží laťku na vysoké úrovni. Ovšem mám pocit, že aktuální produkce je až příliš „happy“ a až příliš popová. Navíc to podle mého přepálili se stopáží. Ta se zdá být až příliš dlouhá a to tím spíš, že kapela své největší trumfy vysází hned na úvod (trojlístek „Heroes“, „Battle´s Won“ a titulní „My God-Given Right“ jsou nejspíš tím nejsilnějším, co zde tentokrát najdeme). Ostatní písně tak trochu kolovrátkově omílají všechny typické helloweenské prvky jako zpěvné refrény, silné melodie, rychlá sóla, výraznou basu a smysl pro humor. Nepomůže ani „mejdnovským“ patosem načichlá „Stay Crazy“, ani pokus o temnější vyznění v písních „The Swing Of A Fallen World“ či „You, Still Of War“. Dokonce i balada – tak silná disciplína HELLOWEEN – je tentokrát nemastná a neslaná. Zkrátka a dobře mám dojem, že vše zní tak trochu vyumělkovaně, prvoplánově nablískaně a jaksi bez toho opravdového kovového srdce, které podle mě velmi dobře tepalo třeba na předchozí „Straight Out Of Hell“.

Ve finále tak tvrdím, že pánové přišli s příliš velkou porcí muziky, jejíž kvalita je pokulhávající. A to si ještě představte, že různé limitované deluxe edice obsahují bonusové skladby, které stopáž ještě prodlužují a co jsem tak slyšel, kvalitu nepozvedávají. Inu, jak se říká, i mistr tesař se někdy utne. Přesto bych ani v případě „My God-Given Right“ neřekl, že se jedná o vyložený propadák. V celkovém power metalovém kontextu je možné desku řadit do nadprůměru. Ovšem s ohledem na tvorbu HELLOWEEN mám takový pocit, že se aktuální placka zařadí spíš do podprůměru.

Vydavatel: Nuclear Blast

Domovské stránky: Helloween

1. Heroes