Wisdom – Rise Of The Wise (2016 / CD / Noize Art / heavy-power metal)

Wisdom - Rise Of The WiseTiskové zprávy mají tendenci kecat. Nicméně v případě WISDOM je třeba uznat jednu věc. Schválně se zamyslete, kolik znáte maďarských rockových či metalových kapel. Já bych vyjmenoval neo thrashery EKTOMORF, folkaře DALRIADA, samozřejmě legendární OMEGU a registruji ještě black metalovou formaci SEAR BLISS, která je typická tím, že do své tvorby zahrnula trombón. A pak zde máme WISDOM, o nichž se v tiskové zprávě píše, že díky nim se maďarská metalová scéna dostává do evropského povědomí. No, s tím lze celkem souhlasit, pokud k tomu přidáme ještě upřesnění, že se jedná o maďarskou heavy metalovou scénu. Přece jen, význam EKTOMORF či OMEGA bych nepodceňoval.

Rovněž ale nepodceňujme význam a potenciál WISDOM. Nelze popřít, že tihle pánové mají slibně našlápnuto. Od svého počátku totiž brali vše velmi zodpovědně, budovali své jméno s jasnou vizí a každý jejich zářez na pažbě měl svůj význam, každá aktivita znamenala krok dopředu. Jejich cílevědomost jim vynesla smlouvu s významným labelem a nově také evropské turné po boku možná nejpopulárnější heavy-power metalvé formace dneška – SABATON. Na něm si ostudu rozhodně neurvali, ba naopak dali o své existenci celkem jasně vědět. Další krok k jejich cestě za slávou je studiový počin „Rise Of The Wise“ z února letošního roku.

Deska začíná pěkně zostra power metalovou peckou „Raven´s Night“. V ní se snoubí to nejlepší z power metalové školy HELLOWEEN a STRATOVAIRIUS s jasným rukopisem WISDOM, který klade důraz na silné sborové refrény a rafinované zpěvné linky. Kytarista Gábor Kovács si dopřává dost prostoru pro své kytarové party, dvoukopáky ženou vše vpřed a basa správně tvrdí muziku. Pak ale přichází pro mě nepochopitelné šlápnutí na brzdu v podobě utahané a nudné „My Heart Is Alive“. Tahle píseň se vleče až běda a jakkoli o ní nelze hovořit jako o propadáku, marně zde hledám něco, co by mě skutečně bavilo. Co hůř, následující song o vlkodlacích je tématicky klišé, které se podbízí modernímu zájmu o tyto živočichy, nemluvě o strašném anglickém recitativu v závěru. Pro mě osobně jsou toto celkem nepochopitelné kroky, zejména když uvážím, jaký šmrnc tahle kapela dokáže mít. Když už do ní ryju, neodpustím si další poznámku na téma klišé; tentokrát jde o running wildovskou „Nightmare Of The Seas“. Tušíte správně pirátská tématika a vyznění RUNNING WILD; kdo by to čekal? A když už sázíme na jistotu, udělejme to pořádně. Celá hudební záležitost je tak v závěru pojištěná hostováním Joakima Brodéna (ano, SABATON), jenž hřímá v titulní skladbě. Nutno dodat, že jeho výkon je mi zde celkem sympatický a celá skladba působí zdařile.

Nechci jen hanit. Jednou z předností desky je jednoznačně její rozmanitost. Opravdu lze tvrdit, že co píseň, to jiná nálada a jiné téma. Když se WISDOM v půlce alba vrátí k nakopávajícímu power metalu (song „Hero“), tak mé srdce zaplesá. Podobně působí i „Welcome To My Story“. Jenže jakmile pánové zvolní tempo, začne se vytrácet drajv a i nějaké výraznější nápady. Můžu jim sice chválit chytlavé refrény, měl bych však rovněž upozornit, že na nich to celé nestojí. Neplatí totiž to, co zaznělo v oficiálním traileru k této desce, když zpěvák Gábor Nagy mluvil o písni „Hunting The Night“: „Máte tu vlkodlaky, máte chytlavou píseň, co víc potřebujete?“ Odpověď nechám na každém posluchači, nicméně já bych si dokázal představit ještě pár věcí, které mi zde chybí.

Jestliže však WISDOM tentokrát stačí takto jednoduchý recept, pak to jen potvrzuje můj dojem, že na „Rise Of The Wise“ se vsadilo na jistotu. Když už se kapela dostala k celkem významnému labelu a hrála s tolika velkými kapelami, tak se rozhodla hrát tak nějak přívětivě a mainstreamově, aby fandů bylo co možná nejvíc. Proto je na desce tolik „hopsavých“ písní („Hunting The Night“, „Nightmare Of The Seas“ „Through The Fire“, „Secret Life“), které na koncertech a festivalech jistě donutí spoustu lidí poskakovat a veselit se. Proč ne, dá se to pochopit, ale stejně si říkám, že mě by víc potěšilo, kdyby se pánové odvázali a zkusili to trochu jinak.

Jsem si jistý několika skutečnostmi. Zaprvé, tato skupina se již dostala do fáze, v níž se vše otáčí mnohem rychleji, věci mají spád a funguji tak nějak samy od sebe. Proto jim nejspíš jedna negativněji vyznívající recenze nikterak neuškodí. Dovedu si též představit, že většina fandů bude naopak album považovat za velmi dobré. Ani já jej nehodlám označit za průměr na metalové scéně. Pouze si myslím, že je až příliš mainstreamové (v rámci metalové scény) a troufám si tvrdit, že na předchozích počinech WISDOM zabodovali víc. Nic to nemění na faktu (a to je skutečnost číslo dva), že nebude dlouho trvat a WISDOM se stanou regulérními účastníky letních festivalů a tak do roka či dvou je máme jako headlinera po Evropě. Rozhodně to pánům přeju a těším se na další pokračování jejich ságy o moudrém muži s malou touhou, aby byl materiál o trošku odvážnější, než byl tentokrát.

Vydavatel: NoiseArt Records

Domovské stránky: Wisdom

1. Over The Wall